""«« فرهنگيان پهنايي »»""

مطالب عمومي و معرفي روستاي پهنايي

بلو توث چگونه بوجود آمد وچه آینده ای در انتظار آن است .
نویسنده : الف . م - ساعت ٧:٥۱ ‎ب.ظ روز پنجشنبه ٢٢ آذر ۱۳۸٦

بلوتوث چيست ؟

بلوتوث (به انگلیسی: Bluetooth) یک استاندارد صنعتی برای شبکه‌های شخصی بیسیم می باشد که با عنوان استاندارد IEEE 802.15.1 نیز شناخته می شود. این شبکه در حوزه کامپیوتر های شخصی و لوازم الکترونیکی شخصی مانند گوشیهای تلفن همراه، دوربین های دیجیتال و PDA ها (Personal digital assistants) کاربرد دارد و راهی برای انتقال بیسیم اطلاعات بین دستگاه های دیجیتال از طریق فرکانس رادیویی برد کوتاه امن و ارزان قیمت و قابل دسترس برای عموم فراهم می کند.

 

خاستگاه نام و تاریخچه

بلوتوث از نام پادشاه دانمارکی (Harold Bluetooth Blatant) در قرن 10 برگرفته شده او کسی بود که دیپلماسی را از جنگ به سمت گفتگو سوق داد مخترعان فناوری بلوتوث فکر می‌کردند این نام مناسب برای فناوری آنهاست که به وسایل مختلف اجازه می‌دهد نوعی گفتگو با هم داشته باشند.

استاندارد بلوتوث اولین بار توسط Ericsson توسعه و گسترش یافت و بعدها به‌وسیله گروه SIG که در 20 می‌‌1999 تأسیس شد و اعضای آن شرکتهایی چون:Sony Ericsson, IBM,Intel,Toshiba,Nokia بودند که بعدها شرکتهای کامپیوتری دیگری هم به آنها پیوستند. بلوتوث تحت استاندارد IEEE 802.15.1 شناخته می‌شود.

 

 کاربردها و مصارف بلوتوث

 هدست بلوتوث1- ایجاد یک شبکه بیسیم برای کامپیوترهای رومیزی با یک پهنای باند کوچک

2- استفاده در تجهیزاتی مثل printer ,mic,keyboard

3- بلوتوث فروش زیادی در تلفنهای سلولی داشته است که آنها را قادر ساخته که به کامپیوترها وPDAs و handsfree ‌ها وبسیاری دیگر از دستگاهها متصل شوند و به این ترتیب یک شبکه بیسیم LAN را ایجاد می‌کنند

4- انتقال فایلها (مثل عکس و mp3 و غیره) بین گوشی‌های موبایل و PDAs و کامپیوترها از طریق OBEX

5- handset بلوتوث برای گوشی موبایل و smart phone ها

6- دستگاههای اندازه گیری و Test

7- ابزارهای پزشکی

8- گیرندهای GPS

9- اتومبیل و استفاده به‌عنوان handsfree تلفن در آن

10- کنترل از راه دور تلویزیون بجای اینفرارد

11- وسایل کمک شنوایی

12- playstation 3 و Nintendo Revolution از بلوتوث برای جوستیک خود استفاده خواهند کرد و...

 

 مشخصات فنی

Bluetooth یک سیتم رادیویی برای مصارفی با توان پایین در یک برد کوتاه (10 سانتی متر 10 متر و 100 متر)که معمولا در یک ریزتراشه ارزان پیاده سازی می گردد.

بلوتوث به دستگاههای دیجیتال اجازه می‌دهد که با یکدیگر ارتباط داشته و اطلاعات را با نرخ مناسبی منتقل کنند به شرطی که در برد رادیویی هم قرار گرفته باشند. برد رادیویی این فناوری از مرتبه ابعاد یک اتاق بوده و در رده های پرتوان حداکثر به 100 متر می رسد، این برد به کلاس توان محصول بستگی دارد.

 

سه رده توان برای محصولات این فناوری وجود دارد :

رده 1: متر 100 20mW ~100dBm

رده 2: متر 2.5 4mW ~10dBm

رده 3: متر 1 0mW ~10dBm

یک دستگاه بلوتوث که نقش یک master را ایفا می‌کند می‌تواند با 7 دستگاه که نقش slave را بازی می‌کنند ارتباط برقرار کند این شبکه که یک گروه 8 تایی را تشکیل می‌دهد piconet(خوشه بلوتوث) نامیده می‌شود.

 

 نسخه های مختلف استاندارد

Bluetooth 1.0 and 1.0B

ورژن 1.0 و 1.0B مشکلات متعددی داشت و سازندگان مختلف مشکلات بزرگی در برقراری ارتباط محصولاتشان با هم داشتند این ورژن مجبور بود آدرس سخت افزاری(BD-ADDR) وسیله بلوتوث را تحت پروسه handshaking ارسال کند و غیر ممکن بود که این کار به صورت بینام و گمنام انجام شود.

 

Bluetooth 1.1

در نسخه 1.1 خیلی از مشکلات نسخه B 1.0 آشکار و برطرف گردید.پشتیبانی کانال های بدون رمزگذاری نیز به آن اضافه شد و آشکارساز قدرت سيگنال دريافتی نیز به آن اضافه گردید.(RSSI)

 

Bluetooth 1.2

این ورژن همانند ورژنهای قبلی است فقط با کمی تغییر در آن که عمده موارد اضافه شده شامل:

سیستم سازگار طیف وسیع پرش فرکانسی(AFH:Adaptive Frequency-hopping spread spectrum) که پایداری در مقابل تداخل فرکانس رادیویی با استفاده از بکارگیری طیف وسیعی از پرش فرکانسها را ایجاد می‌کند

بالا بردن سرعت ارسال در عمل

اتصال گسترده هماهنگ (extended Synchronous Connections) که بهبود کیفیت صوت را با ارسال مجدد package ‌های خراب شده و آسیب دیده را سبب می‌گردد

Host Controller Interface (HCI) support for 3-wire UART

HCI access to timing information for Bluetooth application

 

Bluetooth 2.0

این ورژن ورژن تکامل یافته 1.x است تغیررات عمده شامل ایجادو ارائهEnhanced data rate (EDR) با نرخ ارسال و دریافت 2.1 Mbit/s.

 

سه برابر سریعتر در ارسال

مصرف توان پایین تر به‌وسیله کاهش Dutycucle

مختصر کردن سناریو ارتباط چندگانه با استفاده از عرض باند قابل دسترس بیشتر

اصلاح کردن (BER:bit error rate)

 

آینده بلوتوث

ورژن بعدی بلوتوث به عنوان LISBON نامیده شده که شامل یک تعداد مشخصه‌هایی از جمله افزایش امنیت و قابلیت استفاده بیشتر از بلوتوث که ویژگی های اصلی آن به ترتیب زیر است:

Atomic Encryption Change: این توانایی به ارتباط رمزگذاری شده این امکان را می‌دهد که بطور تناوبی کدهای رمزی خود را تغییر دهد تا بدین وسیله امنیت افزایش یابد

Extended Inquiry Response: این توانایی سبب می‌شود در طول پروسه بازبینی و درخواست اطلاعات بیشتری جمع آوری شده و به دستگاهها امکان فیلترینگ بهتری را جهت ارتباط می‌دهد. این اطلاعات شامل نام وسیله و لیستس از خدمات ارائه شده و یکسری اطلاعات تکمیلی دیگری است.

Sniff Subrating: سبب کاهش توان مصرفی وقتی که وسایل در وضعیت sniff low power هستند می‌گردد این توانایی بویژه در هنگام ارتباط و انتشار دادهای نامتقارن بکار می‌رود. این وضعیت در هنگام برقراری ارتباط با وسایلی چون mic و keyboard سبب افزایش طول عمر باتری از 3 تا 10 برابر می‌شود.

QoS Improvements: سبب خواهد شد که وقتی ترافیک مخابراتی در یک خوشه piconet بالاست داده‌های صوتی و تصویری با کیفیت بال ارسال شوند.

Simple Pairing: به شکل اساسی وظیفه بهبود در جفت شدن وسایل بلوتوث را به عهده دارد.بطوریکه در یک زمان هم کاریی و هم امنیت افزایش میابد.انتظار می‌رود که این مورد به طور قابل توجهی در استفاده از بلوتوث افزایش یابد. ورژن بعد از LISBON " SEATTLE نامیده می‌شود که مشخصه و ویژگی‌های بیشتری زا دارد که عمده آنها روی(UWB: ultra wide band) متمرکز شده است. این خصیصه امکان استفاده از بلوتوث را در عرض باند بسیار بالای رادیویی فراهم می‌کندکه بدنبال آن ارسال و انتقال اطلاعات دادهها را با سرعت بسیار بالا فراهم می‌کند.

ـــــــــــــــــــــــــــفرهنگیان پهنایی ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ


comment نظرات ()
چگونه ديکته برای بچه ها بگوئيم ؟
نویسنده : الف . م - ساعت ٧:۳٧ ‎ب.ظ روز پنجشنبه ٢٢ آذر ۱۳۸٦

چگونه املا بگوييم 

 چگونه املا بگوييم! با عنايت به اين كه شيوه هاي تدريس درس فارسي به بخوانيم و بنويسيم تغيير نموده است لزوم استفاده از روشهاي نوين املا گفتن نيز جزء ضروريات يك كلاس پوياو شاداب مي باشد.گرچه شايد كاربرد اين نوع املا براي كلاسهايي با كثرت دانش آموز ممكن است مشكل زا باشد ليكن با درايت معلمين ارجمند وبا تغييرات اندكي قابل اجرا بوده و املا با نشاط وآموزش همراه مي شود . 1- در وقت املا سعي شود جاي دانش آموزان را تغيير ندهيم . 2- دانش آموزان كنار هم بنشينند وحق داشته باشند آرام به يكديگر تذكر بدهند.(چون بهترين وقت يادگيري همان لحظه اي است كه ببينند و درست بنويسند .) 3- هنگام املا وسط كلاس بايستيم تا صدايمان به طور يكنواخت به گوش همه برسد. 4- هنگام خواندن املا در بين رديفها قدم نزنيم چون سبب حواس پرتي دانش آموزان مي شود. 5- املا را با عجله وشتاب نخوانيم . 6- وقت وزمان املا را با توجه به متن در نظر بگيريم تا مجبور نشويم پايان آن را به سرعت بخوانيم. 7- هيچ وقت زمان املا را بعد از زنگ ورزش يا زماني كه بچه ها به گردش علمي رفته اند ،يا حتي در پايان زنگ مدرسه قرار ندهيم. 8- متن املا را از يك صفحه آن هم با خط خود دانش آموز در نظر بگيريم . 9- متن املا را از قبل آماده كرده ودر قالب يك داستان يا متني شنيدني وقابل درك وفهم دانش آموزان ارائه كنيم. 10- از دادن كلمه هاي دشوار يا كلمه هايي كه به گوش دانش آموزنخورده باشد خودداري كنيم. 11- سعي كنيم علاوه بر كلمه ها و واژه هاي كتاب ،هر بار چند كلمه خارج از آن ،كه مترادف و هم خانواده ي كلمات كتاب باشند به دانش آموزان املا بگوييم. 12- قبل از گفتن املا ،يك بار آن را با صدايي آرام براي آن ها بخوانيم . 13- كلمه هاي دشوار را برايشان معني كرده و آنها را با خط تحريري نستعليق روي تخته بنويسيم. 14- نوشته هاي روي تخته هميشه زيبا ،خوانا و واضح بوده و تا پايان املا ،روي تابلو باقي بمانند. 15- آهنگ صدا را با توجه به جملات پرسشي ،تعجبي،يا امري تغيير دهيم تا املا را بهتر بفهمند. 16- در پايان، املا را بار ديگر برايشان بخوانيم تا اگر كلمه اي را جا گذاشته اند ، بنويسند. 17- از متن املاي خود كپي بگيريم. 18- بعد از اتمام كپي آن را روي هر ميز قرار دهيم. 19- از روي كپي املا ،دانش آموزان املاي دوستان خود را تصحيح مي كنند. 20- از آنها مي خواهيم دور كلمه هاي اشتباه را خط بكشند وصحيح آن را با رنگ ديگري بنويسند. 21- كار كنترل و نظارت را ، با قدم زدن در كنار هر ميز شروع كنيم. 22- در پايان همه ي املا ها را كنترل وبه جاي نمره از واژه هاي مثبت مانند:از سعي شما ممنونم،اگر بيشتر تلاش كني، موفق تر خواهي بود و... استفاده كنيم. 23- در جلسه ي بعد، دانش آموزان املاهاي خود را يكبار ديگر مي خوانند وبا كلمه هاي اشتباه جمله مي سازند. 24- جمله هاي ساخته شده را روي تابلو مي نويسيم. 25- از روي جمله هاي ساخته شده به كمك دانش آموزان ،متن ديگري مي سازيم. 26- متن هاي ساخته شده را در كلاس مي خوانيم تا زمينه ساز نوشتن انشا شود.

 

بيان املا به صورت جملات مسجع (حتي با تغيير کلمات ) به شرطي که از کلماتي استفاده شود که دانش آموزان ازقبل با آن ها آشنايي داشته باشند باعث مي شود که نه تنها دانش آموزان در زمينه ي بيان شعر رشد نمايند وخودشان در جلسات بعدي با معلم در بيان شعر همکاري نمايند بلکه براي گفتن املا لحظه شماري مي کنند معلم نيز با کاري تکراري و بي روح سروکار نخواهد داشت.

 

در بعضي از روز ها به جاي ديکته گفتن ، متني را به دانش آموز بدهيد که يک حرف در آن نوشته نشده باشد سپس از بچه هابخواهيد آن متن را کامل کنند ( حروفي را مجهول کنيد که اکثر دانش آموزان در آن دچار اشکال شده باشند)

 

مي توان با يك بازي پاي تابلو كلمات را به صورت غلط نوشت (به طوريكه هر حرف روي يك كارت باشد) و از دانش آموز خواست تا صحيح كلمه را با جابجاكردن كارتها بسازد.( يك مجموعه كارت كه روي هر يك فقط يك حرف نوشته شده است وجود دارد).

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــفرهنگیان پهنایی ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ


comment نظرات ()
متن استعفای فرشيدی ...!
نویسنده : الف . م - ساعت ۱٠:۱٧ ‎ق.ظ روز چهارشنبه ۱٤ آذر ۱۳۸٦

متن استعفای محمود فرشیدی وزیر اسبق آموزش وپرورش

به گزارش آموزش نیوز  متن اين استعفا كه در تاريخ يازدهم آذر ماه 86 تقديم رئيس جمهوري شده است به شرح ذيل است:

جناب آقاي دكتر احمدي نژاد
رياست محترم جمهوري اسلامي ايران

خداوند متعال را سپاسگزارم كه مدت دو سال توفيق خدمتگزاري در جايگاه وزير آموزش و پرورش را نصيب اينجانب فرمود و بحمدالله دراين مدت گام‌هاي بلندي در راه ايجاد تحول در نظام آموزش و پرورش و حركت به سوي تعليم و تربيت اسلامي برداشته شد.

ضمن تشكر از عنايات مقام معظم رهبري، توجه ويژه رياست محترم جمهوري و حمايت مجلس شوراي اسلامي در چارچوب مصالح نظام اسلامي، بدين وسيله استعفاي خود را تقديم مي دارم.

براي نظام جمهوري اسلامي ايران عزت روز افزون آرزو دارم و از همكاري يكايك فرهنگيان عزيز و اعضاي خانواده بزرگ آموزش و پرورش به خاطر همراهي صميمانه شان تشكر مي كنم.

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

با آرزوی توفیق برای علی احمدی وزیر جدید آموزش وپرورش که بتواند در این دستگاه برزگ تحویلی عظیم راه بیندازد .

------------------------------فرهنگیان پهنایی----------------------------------------------------


comment نظرات ()
از آن « دفاع جانانه » تا این « عزل مردانه »
نویسنده : الف . م - ساعت ۱٠:٠٥ ‎ق.ظ روز چهارشنبه ۱٤ آذر ۱۳۸٦

           محمود فرشیدی خداحافط ی کرد وعلی احمدی بر         

                 بر کرسی وزارت آموزش وپرورش نشست               

از آن «دفاع جانانه» تا اين «عزل مردانه»،

احمد پورنجاتي

ارديبهشت ماه همين امسال بود که نمايندگان مجلس، جناب فرشيدي وزير آموزش و پرورش دولت نهم را استيضاح کردند.مضمون اصلي و مهم سخن استيضاح کنندگان، ناتواني و بي تدبيري وزير کابينه اصولگرا و عدم توفيق در تحقق وعده هايي بود که حضرت ايشان در ابتداي معرفي به مجلس داده بود.موافقان و مخالفان، هر يک به اتکا و استناد انگيزه ها و تحليل ها و اطلاعات خود در محضر افکار عمومي و به ويژه در حضور ديگر همکاران خود در مجلس هفتم، داد سخن سردادند.اما قضيه استيضاح جناب فرشيدي آنگاه جذاب تر و تامل برانگيزتر شد که به زينت حضور آقاي رئيس جمهور براي «دفاع جانانه» از وزير کابينه اش آراسته شد.لابد سخنان استوار و متين و سرشار از صداقت آقاي احمدي نژاد در دفاع از عملکرد آقاي فرشيدي، تاثير شگرف و تعيين کننده يي در اقناع اکثريت مجلس اصولگرا داشته که به رغم همه تلاش هاي موافقان استيضاح و نيز با وجود انتقادهاي گسترده کارشناسان و دست اندرکاران باسابقه آموزش و پرورش و نيز اعتراض هاي فراوان معلمان در اين دو سال، سرانجام بار ديگر آقاي فرشيدي موفق شد از مجلس هفتم راي اعتماد بگيرد.اينک نمي دانم چه تغيير و تحولي در اوضاع و احوال کواکب رخ داده که ناگهان و در يک اقدام انقلابي، از آن دست که در دولت نهم نمونه هاي مشابه داشته است، وزير مورد حمايت آقاي رئيس جمهور، آن گونه که رسماً اعلام شده، استعفا مي دهد، و آن گونه که به طور غيررسمي شنيده ام، به توصيه مشفقانه برخي از مشاوران مقرب و براي پيشگيري از برکناري، آن گونه که در مورد برخي ديگر از وزيران رخ داد، استعفايش را تقديم مي کند،از آنجا که مدت هاست تصميم گرفته ام همه چيز را حمل به صحت کنم و گاه در کوچه و بازار نيز از باب احتياط، گربه را بزغاله قلمداد مي کنم، هيچ تفسير و تحليلي در مورد اين دو موضع متضاد آقاي رئيس جمهور ندارم که ارديبهشت ماه وزير را به عرش مي رساند و آذرماه فرشيدي را از روي فرش وزارت نيز کنار مي زند،اما چگونه مي توانم به اين همه يک رنگي و شفافيت ميان دولت نهم و مردم و نيز ميان دولت و مجلس، غبطه نخورم. مي دانم که آن «دفاع جانانه» و اين «عزل مردانه» دو روي يک سکه اند؛ سکه رايج دولت نهم که هر طور صلاح بداند امور کشور را تدبير مي کند.به گمان من خوب است براي جلوگيري از ارتکاب هرگونه غيبت و تهمت و نسبت ناروا، شخص آقاي رئيس جمهور يا دست کم سخنگوي خوش بيان و شوخ طبع ايشان توضيحي در مورد آن «دفاع جانانه» و اين «عزل مردانه» بدهند.

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

موارد مرتبط :

------------------فرهنگیان پهنایی------------------------------------------------------------


comment نظرات ()
هفته تشکيل بسيج مبارکباد ...
نویسنده : الف . م - ساعت ٥:۱٤ ‎ب.ظ روز چهارشنبه ٧ آذر ۱۳۸٦

    در سالی که توسط رهـــــبر  معظم انقلاب اسلامی به نام «اتحاد 

ملی  وانسجام اسلامی» نام گـــذاری شده است در هفته تشکیل

بسیج بیست میلیونی همراه وهمـگام با این لشکر مخلص در مقابل

استکبار جهانی می ایستیم واز تمامیت ارضی کشورمان  دفاع  می

کنیم وبه آمریکای غارتگر می گوئیم که تا زمانـی که بسیج وبسیجی

زنده است این انقلاب به صدور خود ادامه خواهد داد وفرزندان مخلص

این   ســـــرزمین ایران را به  بلندترین قله های دانش جهان خواهند

رساند .

««خدایاخدایا تا انقلاب مهدی از نهضت خمینی محافظت بفرما، خامنه ای رهبر»»

                     «« به لطف خود نگهدار .......آمین یا رب العالمین »»

            فرهنگیان پهنایی ...


comment نظرات ()